Massage, intimitet og grænser.

Du hører mange snakke om det,  ”massage er dejligt og afslappende”, ”jeg føler mig som et nyt menneske”, ”du burde prøve det”, ”det er godt for dit helbred og det øger blodcirkulationen” og alligevel står du tilbage med en tom fornemmelse. Du kan ikke se det fantastiske i at lægge dig nærmest nøgen på en briks hvor et fremmed menneske skal røre dig. Ellers tak!

Har du nogensinde overvejet, at der er en grund til, at du har det svært ved at få massage?

Vi mennesker er designet sådan, at det sjældent  er den situation vi står i der er svær, men derimod noget fra vores fortid, som den nuværende situation minder os om. Det kunne f.eks. være at du har haft en dårlig oplevelse med at skulle bade sammen med alle klassekammeraterne i gymnastiktimerne, da du gik i folkeskole, hvilket du bliver mindet om igen – på en lidt anderledes måde.  Giv dig selv tid til at overveje hvad du kan blive mindet om fra din fortid og skriv det ned et sted.

Vi kan ikke stille uret tilbage og ændre vores handlinger fra fortiden, men vi kan altid arbejde med vores opfattelse af hvad der skete. Hvis der i fortiden skete noget ubehageligt/farligt/skræmmende, så kan vi ikke ændre det, kun opfattelsen.

Der er en grund til at du læser dette indlæg om, at det kan være grænseoverskridende at få massage. Formentlig fordi du også sukker efter at være en af dem der også synes det er gudeskønt. Den gode nyhed er at det kan læres og jeg vil give dig en guide til hvordan.

Hvad fokuserer du på når du tænker på massage eller overvejer at gå til en massør?

Hvor rart det er, hvor grænseoverskridende det bliver, hvor lang tid der går før du fortryder det eller noget helt fjerde? Uanset hvad du tænker på så kan du være helt sikker på at det er selvforstærkende. Vores hjerner er nemlig bygget sådan op at hver gang vi kommer med en påstand leder vores underbevidst efter beviser på at påstanden er sand hvilket bliver den endelige sandhed for os.

  •      Mennesker bliver motiveret af at kunne se et mål og at bevæge sig hen imod det, hvilket vil sige det er en god idé at finde et mål med massagen – særligt når det ikke er din foretrukne aktivitet i forvejen.  Et mål kunne være at rykke dine grænser i forhold til noget du synes er grænseoverskridende, få en afslappende oplevelse, gøre noget godt for dig selv osv.
  •      Det kan være lidt voldsomt at hoppe ud i noget nyt fra den ene dag til den anden så overvej hvilke delmål du kan have (nogen kalder det babysteps). Det kunne være:

1) ringe til en massør og høre om mulighed for at få behandling, hvor du har mulighed for at have en tynd bluse eller bh på, så du ikke skal føle dig så bar, når du lægger dig op første gang.

2) Aftale med massøren at første behandling bliver kortere end normalt, da du gerne vil vænne dig til at få massage. Sørg for at alle dine delmål bliver til en realistisk handleplan du kan arbejde ud fra.

  •      Mærk efter hvordan du har det med langsomt at bevæge dig fremad mod noget der tidligere har virket grænseoverskridende for dig.
  •      Sæt nogle succeskriterier for dig selv. Det kunne være at få ringet til massøren og spørge om der er mulighed for en massage på 15 min. med en tynd bluse på. Om massøren siger ja eller nej skal ikke afgøre om det var en succes for dig.
  •      Overvej hvilken forskel det vil gøre for dig, når du opnår målet.

Da vi bruger 90% af vores energi på at tage det første skridt, vil jeg anbefale dig at dit første skridt bliver et lille et og at du derefter sørge for at holde momentum så du kommer i mål.

Se at kom igang og gør noget godt for dig selv!

Artiklen er skrevet af Mai Smidt som er uddannet mastercoach. Til dagligt hjælper hun unge med eksamensangst og driver legetøjsforretningen Mulius som bl.a. sælger badeænder.