20% RABAT PÅ MASSAGE!

Få rabat på massage hos Lars i morgen fredag 24/5.
Book online og skriv "fredagsrabat" i noten til massøren når du booker. Betal i klinikken efter massagen.

spændingshovedpine migræne og ondt i hovedet

Spændingshovedpine

Vil du have mere overskud og færre smerter?

Hvad er spændingshovedpine?

Har du ofte hovedpine? Måske lider du af en af de to mest normale hovedpiner, men der er hjælp at hente!

Spændingshovedpine er en almindelig form for hovedpine, der giver trykkende smerter i begge sider af hovedet.

Spændingshovedpine rammer ca. 78 % af befolkningen, hvoraf 10 % har hovedpine mindst én gang om ugen.

For 150.000 danskere er spændingshovedpinen kronisk, hvilket vil sige, at de har hovedpine mindst halvdelen af alle årets dage.

Hvorfor får man spændingshovedpine?

Spændingshovedpine er hovedpine af let til moderat styrke, der som regel mærkes i begge sider af hovedet. Smerten beskrives tit som at være presserende eller trykkende, eller som om man har et bånd omkring hovedet der strammes til i løbet af dagen. Spændingshovedpine forværres ikke ved fysisk aktivitet, og man er ikke syg og utilpas med kvalme og opkastninger, som det er tilfældet ved migræne.

Man kender ikke de præcise årsager til spændingshovedpine, men man har mistanke om, at spændingshovedpine hænger sammen med muskelsmerter, stress og forkerte arbejdsstillinger. Faktorerne der provokerer spændingshovedpine er meget individuelle og hos nogle patienter er der slet ingen provokerende faktorer. Derfor handler det i høj grad om selv at identificere faktorerne (se vores artikel om hovedpine). Skyldes spændingshovedpinen muskelsmerter, kan massage i mange tilfælde forebygge anfald af spændingshovedpine.

I modsætning til f. eks migræne – hvor kvinder rammes hyppigere end mænd – er der en ret ligelig fordeling af anfaldene mellem mænd og kvinder, når det drejer sig om spændingshovedpine.

Spændingshovedpine er som regel forbigående og kommer kun af og til. Derfor er de fleste der lider af spændingshovedpine i stand til at passe deres arbejde, selvom deres livskvalitet kan være nedsat pga. de hyppige anfald.

Når spændingshovedpinen på denne måde er episodisk, er den i høj grad bestemt af forskellige faktorer, f. eks fødevarer, livsstil, søvn m.fl.. Derfor kan den afhjælpes/forebygges ved at identificere de udløsende faktorer.

Kronisk spændingshovedpine er, hvis du har hovedpine mere end halvdelen af årets dage. Kronisk spændingshovedpine er kun sjældent provokeret af forskellige faktorer.

Spændingshovedpine bliver typisk kronisk pga. en fejlkodning i nervesystemet der medfører overfølsomhed i hjernens opfattelse af smerte. Årsagerne kender man ikke endnu, men det skyldes sandsynligvis en kombination af arv og miljø.

Hjælper massage på spændingshovedpine?

Vores personlige erfaring med klienter er at spændingshovedpine oftest kan fjernes ved hjælpe af massage. Der kan med fordel bruges en kombi med triggerpunktsmassage, dybdegående sportsmassage samt mere afspændende massage.

Ofte er det muskler i øvre ryg, skuldre, nakke og hals, der er stramme og derved trækker op og giver spændinger og smerter i hovedet. Eksempelvis har vi en stor del af ryggens muskler, der ender som en stærk sene, der sidder og hæfter på kraniekanten. Når de er stramme kan det trække og give ømhed, irritation og hovedpine.

Når vi masserer, arbejder vi selvfølgelig meget med de muskler vi kan mærke er ømme og spændte, samt bearbejder aktive triggerpunkter. Når disse muskler er løsnet, vil det typisk have en lindrende effekt på hovedpinen, samt gøre det nemmere for dig, selv at opretholde en god afspændthed, når du ikke længere har spændingshovedpine.

Det kan også være uheldige vaner som at skære tænder, bide sammen når du koncentrerer dig eller sidde med skuldrene oppe om ørene ved skrivebordet, der er medvirkende til din spændingshovedpine. Alt sammen noget der kan afhjælpes med forøget kropsbevidsthed, massage, og opmærksomhed på vaner.

Men udover at arbejde med de mest indlysende spændinger, prøver vi altid at nå så stort et område af kroppen som muligt. Vores krop er ikke bare en masse enkelte muskler, men forbundet på kryds og tværs, så desto større afspændthed du har generelt, jo nemmere er det for dig at undgå de smerter og problemer, der ofte følger med stram muskulatur.

Hvad kan du selv gøre?

Som nævnt ovenfor er der ofte både indre og ydre faktorer, der spiller ind, hvis du oplever spændingshovedpine. Livstil, arbejdsstillinger, kropsholdning, stress mm. er alle faktorer, der kan have indflydelse.

Hvad du skal være opmærksom på:

Om du spænder unødigt, når du sidder og arbejder.
Om du ligger ordentligt når du sover, eller om du skærer tænder i søvne.
Har du en tendens til at spænde når du koncenterer dig?
Har du bekymringer eller stress, der gør du spænder i kroppen?
Træner du på en måde, der giver spændinger i nakke og øvre ryg?
Rasmus Ramskov Massør og kropsterapeut

Skrevet af

Rasmus Ramskov

Udd. massør & Kropsterapeut og ejer af God Krop og In2Nature. Krop, sundhed og psykologi har altid været af stor interesse for mig. Jeg er RAB godkendt, uddannet sportsmassør hos sportseducation.dk, Innowell.dk, DDZ og Axelsons. Fritiden går med natur, hav og sejlads.