Massage hvor ofte?

·

·

,

Hvor ofte skal man have massage?

Massage er godt, men hvor ofte bør man få det og hvor meget massage skal der til?

Du kan leve uden massage! Men det er bare lidt bedre for kroppen når du passer på den… Du kan bruge massage som symptombehandling, når der er smerter, eller du kan blive masseret jævnligt som sund forebyggelse.

Når en ny klient bestiller massage hos os, er det ofte en, der har haft spændinger og ømhed længe. Til sidst er det bare blevet for meget og nu skal der gøres noget ved det med massage.  Ofte er myoserne blevet meget hårde, og det er et typisk tegn på at de har siddet der længe.

Har de siddet der så længe, så der er opstået kalcifikation, kan de være svære at komme helt til bunds i.  Skal de fjernes ved massage alene, skal der tages godt fat, og sportsmassage er derfor det typiske valg. De fleste føler ubehaget fra spændinger og myoser forsvinde allerede efter en massagebehandling. Men det er en forkert antagelse at det så ikke er nødvendigt med mere massage.  Efter én omgang grundig massage er toppen måske taget, men der vil stadig være rester af myoserne og spændinger i kroppen.

Det afhænger selvfølgelig helt af det enkelte menneske og den enkelte massør, hvor meget massage der skal til, og det kan være alt fra få gange til massage jævnligt i en længere periode. Det vigtigste er dog at du kan mærke en forbedring hver gang du får massage! Gør du ikke det er det måske ikke den rette behandling for dig.

Jeg plejer at anbefale nye klienter at de kommer en gang i ugen (eller hver 14 dag) de første gange, så massøren kan komme så meget som muligt til bunds i myoserne.  Går der for længe imellem du får massage, kan det være svært at nå ordentligt til bunds.

Er musklerne først blevet så blødgjorte, som de kan blive igen, vil det dog ofte være nok med fx. 1 massage månedligt. Men der er nogle væsentlige og ofte oversete faktorer, der spiller ind på, hvor meget massage der skal til for at få en velfungerende krop.

  • Den første faktor, der spiller ind på hvor mange gange massage, der skal til for at komme til bunds, og hvor ofte du skal have massage, er din kost. Spiser du ikke jævnt i løbet af dagen så din krop og hjerne mangler næring kan det forværre myoser og spændinger. Det er vigtigt at få nok mineraler, vitaminer og næringsstoffer.  Nogle gange kan et mineraltilskud faktisk være et godt supplement til massage.
  • Anden faktor er bevægelse. Når du for eksempel sidder og spænder foran computeren hele dagen uden rigtigt at bevæge dig sker der langsomt en ophobning af affaldsstoffer i muskelvævet. Bevægelse er en essentiel ting i hele vores velbefindende. Jeg ved godt at det ikke altid er nemt at bevæge sig nok når man har et moderne job, men tænk lidt på hvor nemt det er bare at lave nogle simple øvelser et par gange i timen.
  • Tredje faktor er din kropsholdning. Sidder eller står du forkert kan du spænde mere end nødvendigt. Mange har også en tendens til at spænde ekstra når de koncentrerer sig meget eller er stressede. Prøv at lægge mærke til om du sidder og spænder i skuldrene når du skriver.  Gør du det kan det være en lille hjælp at tage et par dybe vejrtrækninger og ryste skuldrene lidt så man får brudt spændingen.
  • Fjerde væsentlige faktor er søvn.  Dårlig søvn pga livsstil, stress, smerter osv giver ringere restitution. Får du ikke nok søvn eller sover du dårligt om natten vil du ofte opleve at du er mere spændt og øm i kroppen.
  • Femte element i din kropslige tilstand er kost og livsstil.  Usund kost kan føre til inflammation, ringe restitution, ophobning af affaldsstoffer mm.  Vi er pt igang med at undersøge hvilke kostelementer, der har direkte indflydelse på kalcifikationer, og her tyder noget på at syre/base balanceret kost spiller ind.

Mit håb for fremtiden er at flere vil få øjnene op for det hensigtsmæssige i at forebygge, frem for kun at få massage, når man har siddet med ømhed i mange uger.

Groft sagt er kroppen lige som en bil.  Husker du ikke at skifte dæk inden de er slidt, bremser inden de ikke kan bremse længere, olie inden den brænder varm eller tanke op inden den løber tør… så står du pludselig med en dyr mekanikerregning i hånden.

Når du har fået massage nogle gange vil din kropsbevidsthed være blevet så meget bedre, at du også selv bliver bedre til at mærke kroppens signaler og forstå, hvad den har brug for.

Rasmus Ramskov Massør og kropsterapeut

Skrevet af

Rasmus Ramskov

Udd. massør & Kropsterapeut og ejer af God Krop og In2Nature. Krop, sundhed og psykologi har altid været af stor interesse for mig. Jeg er RAB godkendt, uddannet sportsmassør hos sportseducation.dk, Innowell.dk, DDZ og Axelsons. Fritiden går med natur, hav og sejlads.